2020. április 3., péntek

Német emelt

Kedves gyerekek!

Remélem, sikerült megérteni, mikor használjuk a viel, és mikor a viele határozatlan számneveket!
Oldjátok meg a következő feladatokat!

Mf. 70./12.
Mf. 74./21.

Kérem szépen a leckéket a szokott módon elküldeni!

Határidő: április 7.

Angol E

Good morning!

Task 4 today:

  • Mf 48 Csak a lap aljáig! 
  • Irregulars 1-40 ism.
  • TV: M5 - 11:30 (Szólalj meg - angolul) - Nézd, ha tudod!
Erre a linkre tölthetitek a fájlokat.

A fájlnévben szerepeljen a neved és a kész feladat dátuma.

Thanks for you working together this week.
Please, stay at home and stay safe!

Have a nice weekend.

Tóthné VK

Angol Normál 04.03.

Sziasztok!

Mai téma: Present Simple- Egyszerű jelen idő

1. Nézzétek meg a videót és írjátok le a VONALAS füzetetekbe
https://www.youtube.com/watch?v=_9y0VT3V_cs

a) Szalai Nóra ( a videóban szereplő hölgy) napirendjéhez kapcsolódó mondatokat angolul és magyarul!

b) milyen esetekben használjuk az egyszerű jelen időt és a hozzá tartozó példamondatokat angolul és magyarul!

d) angolul és magyarul is írjátok le  az egyszerű jelen időre utaló időhatározókat!

2. Fényképezzétek le és küldjétek el az e-mail címemre 2020.04.03. 19:00-ig.

Köszönöm szépen!

Szép hétvégét!

Enikő néni

Történelem Őnkényuralom+Kiegyezés VÁZLAT

Kedves 7. évfolyam!

Mivel az elmúlt órai tananyag nagyon fontos a magyar történelemben, ezért szeretném, ha a róla készült vázlat mindenkinek bekerülne a füzetébe! (Természetesen a képek kivételével.) Jó lesz megjegyezni az itt leírtakat, mert pár hét múlva egy kis teszt következik ebből a témából... Köszönöm!

VÁZLAT

AZ ÖNKÉNYURALOM KORA (1850-1865)

1. Ferenc József 1850 nyarán meneszti a közutálatnak örvendő Haynaut. (Egész Európa megvetette Ausztriát Haynau módszerei miatt.)
2. A terrort az önkényuralom követi:  két császári miniszterelnökhöz köthető: Alexander Bach (1850-59) és Anton Schmerling (1861-65) irányították az országot
Az önkényuralom támaszai:
hivatalnokok („Bach huszárok”) – végrehajtják a törvényeket 
rendőrség – fenntartják a rendet 
besúgók – leleplezték az esetleges lázadásokat
Magyarországot a Habsburg Birodalom részeként kezelik  
Cél: hazánk beolvasztása a Habsburg Birodalomba

Alexander Bach – Wikipédia
Alexander Bach

A „Bach-huszárok” egyenruhájának a terve | Magyar Nemzeti Levéltár
Bach-huszárok magyaros öltözetben

3. A magyar ellenállás

a) passzív (fegyvertelen) ellenállás
  vezeti Deák Ferenc
 lényege: semmilyen formában nem működnek együtt a rendszerrel, véleményüket jelképesen  nyilvánítják ki  (Például:  nem vállalnak hivatalt  becsapják a besúgókat  nem fizetnek adót  tízezrek vesznek részt Széchenyi temetésén (tüntetés a rendszer ellen)
Széchenyi István – Wikipédia


A költők lázadó verseket írnak, a festők, szobrászok lázító műveket készítenek

Például: 
 Arany János: nem hajlandó Ferenc Józsefről dicsőítést írni, helyette írja meg A walesi bárdokat 
 Tompa Mihály: A madár, fiaihoz című versében írásra buzdítja a költőket: „Fiaim, csak énekeljetek!”
 
Madarász Viktor:  Zrínyi és Frangepán a bécsújhelyi börtönben
Izsó Miklós:  Búsuló juhász
Képzőművészet Magyarországon - Fine Arts in Hungary
Izsó Miklós: Búsuló juhász

b) aktív (fegyveres) ellenállás:

Noszlopy Gáspár, Rózsa Sándor: fegyveres felkelések
Libényi János: sikertelen merénylet Ferenc József ellen
Klapka György és Türr István: szövetség Garibaldival (Olaszország), de nem sikerül az új háborút kirobbantaniuk

Rózsa Sándor – Wikipédia
Rózsa Sándor a börtönben

A KIEGYEZÉS

1. Kiegyezés: az 1848-49-es szabadságharcot lezáró megegyezés.

2. A kiegyezés okai:      
Ausztria részéről:
- katonai vereségek az olasz és a német egység harcaiban (következő órákon majd tanulunk róla)
- félnek, hogy az olaszok után a magyarok is elszakadnak a a birodalomtól 

Magyarország részéről:  
- gyengül a passzív ellenállás: ha nem vállalnak hivatalt, pénzt sem kereshetnek  
- az ország fejlődéséhez pénz kell, viszont hitelt csak az osztrák bankok adhatnak (addig nem adnak, amíg nincs béke...)

Mindkét félnek szüksége van tehát arra, hogy békét kössön.

3. A kiegyezés létrejötte: 1867

A kiegyezés előzménye: Deák Ferenc Húsvéti cikkében (1865) megírja, hogy hajlandó a megegyezésre. Ezután tárgyalások kezdődnek, majd megszületik a kiegyezésről szóló törvény. (1867)

Jó munkát!
Üdv: Kriszta néni




Matek 04.03

Üdv Mindenki!

Már megint péntek van! Remélem Ti is örültök, bár a napnak még nincs vége.

Szóval mára mindenki tudja, amit egy paralelogrammáról tudni kell.
Ellenőrizzük a házi feladatot: 
215/36 a, A szögek: 40, 140, 40, 140
       36 c  A 180 fokot kellett 4:5 arányban felosztani: 180:(4+5)= 180:9=20
                                                                                       alfa=4*20=80 fok
                                                                                       béta=5*20=100 fok
A szögek tehát: 80, 100, 80, 100
Remélem, sikerült ezt a két szösszenetet hibátlanul megoldani!

A mai óra címe: Paralelogramma szerkesztése

A történet hasonló a háromszög-szerkesztésnél gyakoroltakhoz. Kell adat, vázlat (színes az ismert adatokhoz, lépések számozása, mindez vonalzó nélkül rajzolva), még le kell írni a lépéseket és ezután jöhet a szerkesztés.

Ajánlom a szokásos videót: paralelogramma
1. feladat A Tk 218/ 2. példája a videóban szereplő adatokkal!


2. feladat A Tk 219/ 3. példájának a leírása, megszerkesztéssel együtt.

Remélem boldogultok. A munkátokról kérem a fotót a mai napon 15 óráig (nehogy unatkozzak)!

Legyen szép hétvégétek! Kitartás, nemsoká tavaszi szünet!

Technika 04.03.



Környezetbarát kertművelés
Kedves Szülők ! Kedves Gyerekek!
A múlt órán a haszonkerti termelés volt a témakör. Sokan határidőre leadták a kert-tervrajzokat, szép munkák születtek. A munkákat értékeltem , jegyeket az E-naplóba beírtam.
A mai óránk témája : A környezetbarát kertművelés
Készítettem rövid vázlatot, amelyet legyetek szívesek a füzetbe bemásolni .
A vázlat áttekintése előtt nézzétek meg ezeket a képeket :




Vegyétek elő  a füzetet és írjátok le a vázlatot!
CÍM:Környezetbarát kertművelés:
·       vegyes növénykultúrák létrehozása
·       jó minőségű talaj kialakítása, fenntartására törekszik
·       tápanyag-visszapótlás komposzt kijuttatásával történik
·       gyomok ,kártevők ellen nem használ vegyszereket
Lényeges, hogy a növénytermesztés során megteremtsük  a biológiai egyensúlyt. Vannak olyan növények ,amelyek egymás kórokozóit elriasztják.
Pl.: Hagyma mellé sárgarépát ültetünk
               Zeller mellé káposztafélék kerülnek.
               Bokorbab mellé céklát ,fejes salátát ,uborkát teszünk.
               Körömvirágot szamóca közé és paradicsom mellé kell ültetni (elriasztja a fonalférget).
               Sarkantyúkát gyümölcsfák alá ültetik ,elriasztja a levéltetveket .
Komposztnak nevezünk: morzsalékos, sötétbarna színű földszerű anyagot, amely szerves hulladékból , maradványokból megfelelő hatások és kezelés mellett jön létre. 
Komposztálás előnyei:

  • konyhai hulladék mennyisége csökkenthető

  • talajba kijuttatott komposzt nitrogént, káliumot, foszfort tartalmaz, segíti  a növények fejlődését
  • táplálja a talaj élővilágát 
 
Házi feladat:
Komposztálással kapcsolatosan nézd meg a következő bejátszást : 
A videó alapján csoportosítsátok mely anyagok kerülhetnek  a komposztálóba és melyek nem .A házi feladatot a füzetbe kérem , az anyagokról készítsetek rajzot. A rajz mellé írjátok oda milyen anyagról van szó .
Házi feladatot a következő e-mail címre várom : epitok.5.a@gmail.com
 
Határidő: 2020. április 8. szerda 20.00 óra
Jó munkát kívánok  !
Boros Pál

Normál német

Hallo!

Illesszétek be a kifejezéseket a szövegbe!

Mf. 68/9

Földrajz 06.11.

Sziasztok! Lezártuk a jegyeket,zárjuk a tanévet! Jó pihenést kívánok mindenkinek a nyári szünetben!Vigyázzatok Magatokra,mozogjatok sokat,...