2020. április 20., hétfő

Katolikus hittan


7. évfolyam
Téma: A visszakapható élet

ÉRDEKLŐDÉS FELKELTÉSE:
Régi szokás, hogy amikor a húsvéti időben – húsvétvasárnaptól pünkösdig - két keresztény találkozik, így köszöntik egymást:
Köszöntés: - Krisztus feltámadt! Válasz: - Valóban feltámadt!
Ez a téma is erről szól!

Ismétlés:

Itt egy emlékeztető játék: https://learningapps.org/display?v=pkcuuahe520

Új leckénk a 116-119. oldalakon található.
- Kérlek, olvasd el a címet, idézetet és az imádságot!
- Töltsd ki az idézet alatti feladatot: - Veszítettél-e már el úgy valakit/valamit, hogy később megtaláltad?

TOVÁBBADOTT ÉLET ÉS VISSZAKAPOTT ÉLET
- Már te is átéltél néhány őszt, és telet. Láttad a természet hogyan válik szinte „élettelenné”.
S most újra itt a gyönyörű tavasz: növények rügyeznek, virágoznak, állatok hozzák elő kicsinyeiket…
Tavaszi videó, alkalmas az elcsendesedésre, és imára: https://www.youtube.com/watch?v=KdKgdHxYs10

Wass Albert: Látható az Isten
Fűben, virágban, dalban, fában,
születésben és elmúlásban,
mosolyban, könnyben, porban, kincsben,
ahol sötét van, ahol fény ég,
nincs oly magasság, nincs oly mélység,
amiben ő benne nincsen.
Arasznyi életünk alatt
nincs egy csalóka pillanat,
mikor ne lenne látható az Isten.

ILLUSZTRÁLT MAGYARÁZAT:

- Megújul a természet. És az ember? 117. oldalról folytasd, és húzd alá a szövegben:
„Bizony, bizony mondom nektek:________________________________________________
- Ezt Jézus ránk, emberekre érti, akiknek Isten örök életet szeretne ajándékozni.

A 117. oldal jobb szélén egy hiányos történetet találsz Jézus életéből. Egészítsd ki!
Videó: Lázár feltámasztása – 5 perc: https://www.youtube.com/watch?v=8WYs4s7QBX4
JÉZUS HALÁLA ÉS FELTÁMADÁSA egészen más esemény – János evangéliumából - (Tk 117-118. old.)
17Ő pedig keresztjét hordozva kiment az úgynevezett Koponyahelyre, amelyet héberül Golgotának neveznek.
23A katonák pedig, … megfeszítették Jézust, …
Három órányi szenvedés után … azt mondta: »Beteljesedett!« És fejét lehajtva kilehelte lelkét.
31A zsidók pedig, mivel készületnap volt, kérték Pilátust, hogy törjék meg lábszárcsontjaikat, és vegyék le
őket, hogy a testek ne maradjanak ott a kereszten szombatra, mert az a szombat nagy nap volt.
33Amikor azonban Jézushoz értek, mivel látták, hogy ő már meghalt, nem törték meg
a lábszárát, 34hanem az egyik katona lándzsával megnyitotta oldalát, amelyből azonnal vér és víz jött ki.
40Fogták tehát Jézus testét, és a fűszerekkel együtt gyolcsruhákba göngyölték, ahogy a zsidóknál temetni
szokás. 41Azon a helyen, ahol felfeszítették őt, volt egy kert, és a kertben egy új sírbolt, amelyben még senki
sem feküdt. 42Mivel a sír közel volt, a zsidók készületnapja miatt oda helyezték Jézust.
Mária Magdolna a hét első napján kora reggel, amikor még sötét volt, a sírhoz ment, és látta, hogy a kő el
van mozdítva
19Mikor azon a napon, a hét első napján este lett, és a helyiség ajtaja, ahol a tanítványok összegyűltek, be
volt zárva a zsidóktól való félelem miatt, eljött Jézus, megállt középen, és azt mondta nekik:
» Békesség nektek! «
20Miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az oldalát. A tanítványok megörültek, amikor meglátták
az Urat. 21Aztán újra szólt hozzájuk:» Békesség nektek!

IGAZ – HAMIS: 118. oldal bal szélén Segítségül: https://learningapps.org/display?v=px6hr3nzj20

KAPCSOLAT AZ ÉLETTEL:
Házi feladat
JÉZUS ÉLETE MA
- Feltámadásának ugyan nincs tanúja, mégis miből következtetünk arra, hogy feltámadt? 118. old.
- Milyen sajátos módokon maradt köztünk Jézus? 118. old.
https://learningapps.org/display?v=pbdtc4qmc20
- Mi jelzi templomainkban, hogy Jézus jelen van az Eukarisztiában? 119. old.

ÖSSZEGZÉS:
Döntöttem: Tudatosan figyelek az éledő természetre, mert én is meg akarok újulni.

IMA:
Imádság: nagyböjtben nem szokás énekelni az „alleluját (héber hallelujah) = 'dicsérjétek az Urat!”,
most küldök nektek egy igazán örömteli dicsőítő énekes imádságot:

KRISZTUS FELTÁMADT! - VALÓBAN FELTÁMADT!

04.20. Református hittan

Sziasztok!
Jól telt a szünet, jól vagytok? :-)
Ha már digitális tanrend, jöjjön egy ppt:

http://refpedi.hu/hatteranyagok/digitalis%20hittan/5het/7.o.%20Hitvall%C3%B3k%20az%20egyh%C3%A1zt%C3%B6rt%C3%A9nelemben.1.%20r%C3%A9sz.2020.0406SzA.pptx

Vigyázzatok magatokra, imádkozzunk tovább!

Fizika 04.20.

TÉMAZÁRÁS
 
GRATULÁLOK azoknak a tanulóknak, akik belefektették az energiájukat és megcsinálták a projektmunkát! Barna, Barbi, Levi, Luca, Petra, Alexa, Emma, Blanka
A ti feladatotok már csak öt kérdés megválaszolása:
Nyomás projektzáró dolgozat ITT (péntekig kérem kitölteni)

Akik korábban a témazáróra jelentkeztek, (Bence,Patrik,Zsolti) szintén teljesítették a kötelezettségüket, helyt is álltak, nekik most pihenő, legközelebb a videós órán látjuk egymást a Teams-ben, április 27-én, 10 órakor. :)

!!!AKIK SEM PROJEKTET, SEM TÉMAZÁRÓT NEM ÍRTAK, FIGYELEM!!! 
Az értékelést senki sem kerülheti el, ezért új témazárót állítottam össze: Enikő, Ádám, Tibi, Zsani, Robi, Kitti, Medox --> április 24-dikén, pénteken témazáró dolgozatot írtok! Tessék beállítani az ébresztőt, a dolgozat csak 8:00-8:45-ig írható a Redmentában, akkor amikor fizika órád lenne az iskolában! Aznap reggel fölteszem a blogra a direktcímet.

Itt a blogbejegyzés alatt kérem mindenki írja ki a nevét és azt, hogy mi a heti feladata! (projektzárás, pihenő vagy témazáró pénteken)

Blankát külön dicséretben részesítem, a projektmunkája olyan összeszedett és kiváló lett, hogy ő a projektdolgozat megírása alól is mentesül, hiszen megválaszolta az összes kérdést. A jövő héten minden projektmunkát bemutatunk, április 27-én 10 órakor kötelező jelenlét a Teamsben!

Jó munkát: Busi Judit
 

Földrajz 04.20.

Sziasztok!

Ma nem kaptok új feladatot, amit legutóbb feladtam-Amerika összefoglalása a munkafüzetben-úgy látom nehéznek bizonyult.
Aki még nem csinálta meg, küldök egy kis segítséget,de azok is javíthatnak,akik már elküldték nekem!Mindenképpen értékelem a határidő betartását,ami nem az erőssége mindenkinek!

Új határidő: 22.SZERDA ( csütörtökön már szeretnék érdemjegyeket beírni mindenkinek!! )

Nézzük!!👀

Munkafüzet 34.oldal 1.feladat 

Melyik szerkezeti forma hogyan keletkezett?- gondolj arra,pl. egy röghegység hogyan jön létre-összetöredezik,rögökre darabolódik,a rögök elmozdulnak-vetődnek!!Egy gyűrthegység hogyan jön létre??? stb.

Munkafüzet 34.oldal 2.feladat

A tájak számát a táblázatba írd be! Atlasz segítségével remélem nem okoz gondot. ( Mf.26.old. )
A felszínformák csoportjait az 1-es feladatból másold ide,persze gondold végig,mely tájhoz melyiket írod.A Kanadai-ősföld,Brazil-ősföld-jele is mutatja,Guyanai-hegyvidék= ősföldek!! Így tovább!

Munkafüzet 35.oldal 3,4,5.feladat

Színezni kell a nevezetes szélességi körök közötti éghajlati övezeteket!
A munkafüzetben a 27 vagy 29.oldalon közösen javítottuk még órán a feladatokat,az nagy segítség lehet!

Munkafüzet 37.oldal 10,11,12.feladat

A tankönyv első leckéje volt a földtörténeti idők!! Oda lapozz vissza és nagyon szépen megtalálod,hogy mikor milyen ásványkincs vagy energiahordozó keletkezett!

A 11-es feladathoz atlasz kell,az nem okozhat gondot!
A 12-es feladatnál gondolj Amerika területi méreteire!! Tk.58.oldal-közlekedés


Keressetek,ha valami még ezek után sem megy!! 😉😉

Technika 04.20.

Kedves Szülők ! Kedves Gyerekek ! 


Sok szép házi feladatot kaptam tőletek E-mailen, köszönöm szépen az aktivitást !

Folytatjuk  a tananyagot a kertészkedés vezérfonala mentén.
A mai órán témája : Növények tápoldatos termesztése

A vázlat leírása előtt nézzétek meg a következő oldalt, ahol a tápoldatos termesztéssel kapcsolatos fotókat láthattok .

TÁPOLDATOS TERMESZTÉS FOTÓK 

A füzetbe írjátok le a következő vázlatot !
  • Növények tápoldatos termesztése 

A növények fejlődéséhez biztosítanunk kell az alapvető életfeltételeket:
  1. napfény 
  2. hőmérséklet
  3. víz 
  4. oxigén 
  5. tápanyag 
Nézd meg  a következő kisfilmet a fotoszintézisről !

FOTOSZINTÉZIS

A hidrokultúrás- más néven vízkultúrás -eljárás rövid lényege:
  • A növény gyökere nem  a talajból, hanem a tápanyagoldatból szívja fel  a szükséges tápsót.
  • USA-ban 1921-ben végeztek ezzel az eljárással kapcsolatos kísérletet.
  • 1950-es években Európa több országában is megjelent az eljárás .
  • 1975- től szinte csak ezzel a módszerrel termesztik  a paprikát, paradicsomot, uborkát, virágok többségét.
  • Talaj helyett gyökérrögzítő támasztóréteget használnak .Pl.: fakérget, kókuszrostot, kőzetgyapotot. 
  • A tápoldatban minden elem megtalálható, amelyekre a növénynek szüksége van . (kálium, kalcium, magnézium, mikroelemek)
  • Magas színvonalú fejlett technikai hátteret kíván .
  • Tápoldatozást számítógép-vezérlés biztosítja .
A hidrokultúrás telep létrehozása nagy befektetést igényel. Ez a termesztési mód egész Európában versenyképes, megfelel minden minőségi követelménynek. Nemcsak a zöldségtermesztésben, hanem a dísznövénytermesztésben is elterjedt.

Tekintsétek meg  a következő bejátszást a tápoldatos termesztésről!

TÁPOLDATOS TERMESZTÉS

Házi feladat :  
  1. Akinek van elmaradása legyen kedves pótolja !
  2. Vázlat lemásolása a technika füzetbe ! 
  3. A füzetedről küldj fotót az epitok.5.a@gmail.com e-mail címre !
  4. HATÁRIDŐ: 2020.ÁPRILIS 30 . 
További szép, eredményes hetet kívánok mindenkinek  !

Boros Pál








Földrajz 06.11.

Sziasztok! Lezártuk a jegyeket,zárjuk a tanévet! Jó pihenést kívánok mindenkinek a nyári szünetben!Vigyázzatok Magatokra,mozogjatok sokat,...