2020. április 6., hétfő

Bibliaismeret - Korinthusi levél


Kedves Patrik!
Ezt másold be a füzetedbe!
Korinthusi levél
Korinthus gazdag nagyváros volt, amelyben kb. 700.000 ember élt. Pál apostol 1,5 évet élt e városban, sátorkészítő volt, valamint hirdette az evangéliumot, amelynek nyomán gyülekezet jött létre. E gyülekezetnek írta meg a szeretet himnuszát!
  1. http://mazsola.iit.uni-miskolc.hu/biblia/dgarr.gif A szeretet himnusza.
    Szóljak bár emberek vagy angyalok nyelvén,
    Ha szeretet nincs bennem,
    Csak zengő érc vagyok vagy pengő cimbalom.
  2. Legyen bár prófétáló tehetségem,
    Ismerjem bár az összes titkokat és minden tudományt,
    Legyen akkora hitem, hogy hegyeket mozgassak,
    Ha szeretet nincs bennem,
    Mit sem érek.
  3. Osszam el bár egész vagyonom a szegényeknek
    S vessem oda testem, hogy elégessenek,
    Ha szeretet nincs bennem,
    Mit sem használ nekem.
  4. A szeretet türelmes, a szeretet jóságos,
    A szeretet nem féltékeny,
    Nem kérkedik, nem gőgösködik,
  5. http://mazsola.iit.uni-miskolc.hu/biblia/dgarr.gif Nem tapintatlan, nem keresi a magáét,
    Haragra nem gerjed, a rosszat föl nem rója,
  6. Nem örül a gonoszságnak,
    De együtt örül az igazsággal.
  7. Mindent eltűr, mindent elhisz,
    Mindent remél, mindent elvisel.
  8. A szeretet soha el nem múlik.
    A prófétálás megszűnik,
    A nyelvek elhallgatnak,
    A tudomány elenyészik.
  9. Tudásunk csak töredékes,
    Töredékes a prófétálásunk is.
  10. Mikor azonban eljön a beteljesedés,
    Ami töredékes, véget ér.
  11. Amikor még gyermek voltam, úgy beszéltem, mint a gyermek,
    Úgy gondolkodtam, mint a gyermek, úgy itéltem, mint a gyermek.
    De mikor férfivá nőttem, elhagytam a gyermek szokásait.
  12. Ma még csak tükörben, homályosan látunk,
    Akkor majd színről-színre.
    Most csak töredékes a tudásom,
    Akkor majd úgy ismerek,
    Ahogy én is ismert vagyok.
  13. Most megmarad a hit, remény, szeretet,
    Ez a három,
    De köztük a legnagyobb a szeretet
    !


Katolikus hittan


7. osztály: V/4. Az odaajándékozható élet
(ÉletTrendtankönyv 112-115. oldal)
Oktatási cél: Röviden feleleveníteni Jézus szenvedéstörténetét, a Passiót. Megismerni Kolbe atya életét.
Képzési cél: Fogalmak tisztázása: elköteleződés, áldozathozatal, áldozat.
Nevelési cél: Szívesen vállalj áldozatot egy nemes cél/célod érdekében!
Ráhangolódás
Nézd meg a lecke elején lévő képet: Jézus a keresztfán. Ez önmagáért beszél, hiszen azt idézi elénk, amit a szentírási rész is: „Senkinek sincs nagyobb szeretete, mint aki életét adja barátaiért.”
Így imádkozd el az óra eleji imát.
Olvasd el a részletet a Belle és Sebastien c. műből. (112-113. o.) (A regényből készült filmet is érdemes megnézni!)
Téma kifejtése
1. A regényrészletből kitűnik, hogy Belle, a kutya egész életét a kisfiú életének rendeli alá, óvja, védi, akár az élete árán is. Ha a kutya beszélni tudna… - vajon mit mondana el? (113. oldal, kép alatt)
2. Elköteleződés valami vagy valaki mellett (társ, barát, művészet, hivatás, sport, stb.) Ez akarati dolog, amely komoly erőfeszítést, kitartást kíván.
3. Áldozathozatal: erőn felüli, megfeszített munka, kötelességteljesítés egy cél eléréséért, akár egész életen át (több mint a lemondás, ami csak egyszeri cselekedet). Feladat: szüleid áldozatvállalásaiból gyűjts össze egy csokorral (114. o. kép fölött)
4. Olvasd el Kolbe atya történetét (114. o.) Ő megvalósította az idézett bibliai mondatot: „Senkinek sincs nagyobb szeretete…” Mit kérdeznél a megmentett családapától? (114. o. kép altt)
A társainak mit jelentett az ő áldozata? (A válaszban segít a 114. o. utolsó bekezdése.)
5. A lap végén találsz még két hasonló történetet. Mindhárom példa Jézusra irányítja a figyelmünket, aki önként, szeretetből – hogy mi megmeneküljünk – vállalta a szenvedést és a kereszthalált. Ő az újszövetségi áldozat. A kereszt jele mindig erre figyelmeztet bennünket. A 115. oldal feladata: „Ki mondta, kinek?” Jézus szenvedését foglalja össze röviden.
Kapcsolat az élettel
Mindnyájunknak kellenek elérendő célok, megvalósítandó tervek az életünkben. Ezeket meg kell fogalmaznunk magunknak, és ezekért szívesen kell áldozatot hoznunk! Most a nagyböjtben, tudatosan gyakoroljuk is ezeket!
És még két történet:
1. A második világháborúban történt. Egész Európában folyt a zsidók üldözése, akiket elhurcoltak és legyilkoltak. Zsidó ellenállók tettek kétségbeesett kísérleteket arra, hogy őket kiszabadítsák. Vezérük Wittenberg volt. Egy napon ő is fogságba esett, de sikerült megszöknie és Wilnában, a zsidó negyedben elrejtőznie. De az SS tudomást szerzett róla, és kiadták a parancsot: az egész zsidó negyedet erős őrséggel vegyék körül. Majd ezt üzenték a zsidóknak: vagy kiadják Wittenberget, vagy ha nem, akkor mindnyájukat haláltáborba hurcolják el.
A zsidókat nagy félelem és bizonytalanság fogta el. De Wittenberg felszabadította őket ez alól: nem akarta, hogy miatta kelljen meghalniuk. A zsidók egymásnak adták tovább a hírt: „Önként jelentkezik.” Mikor erre sor került, a város kapujához vezető út két oldalán felsorakoztak a zsidók: egyik oldalon a fiatal harcosok, másikon az idős férfiak, asszonyok és gyerekek. Ezután az út közepén, nem nézve se jobbra, se balra, Wittenberg elindult a kapu felé… Ment bátran a szörnyű halálba.
2. És egy mai történet: Bizonyosan mindnyájan hallottatok nem régen arról az olasz papról, aki szintén megbetegedett a koronavírusban, és akinek egyházközsége hívei lélegeztetőgépet vásároltak. Ő viszont egy fiatal beteg kedvéért lemondott róla, nem vette azt igénybe, így hamarosan meghalt.
Házi feladat
Összesen négy feladat van ennél a résznél. Válassz ki két tetszőlegest ezek közül, és ezek megoldását szíveskedj nekem visszaküldeni.
Végül egy nézni- illetve hallgatni való:
https://www.youtube.com/watch?v=kg2Ldm9Gphs

Földrajz 04.06.



Sziasztok!

Kicsit szomorú vagyok! Amerika összefoglalásaként a RENDMENTA segítségével 2 feladatlapot küldtem nektek a múlt héten,amit 11 tanuló töltött ki.A határidőt meghosszabbítom holnapig,töltsétek ki legyetek szívesek és még szerdán küldök egyet,amivel zárnánk ezt a kontinenst.
Csütörtökig tehát,aki eddig nem csinálta meg,3 tesztlapot kell kitöltenie! Remélem mindenki jól van és sikerülni fog,hogy utána együtt örülhessünk a tavaszi szünetnek! Hajrá!!


https://redmenta.com/Amerikaegyx1




https://redmenta.com/Amerikam%C3%A9g1x

04.06. Református hittan

Sziasztok! Még egy kis Húsvét:

http://refpedi.hu/hatteranyagok/digitalis%20hittan/4het/7.o.%20J%C3%A9zus%20Krisztus%20felt%C3%A1mad%C3%A1sa.-1.%C3%B3ra..2020.03.31SzA.pptx

Jó pihenést a tavaszi szünetben, áldott Feltámadás ünnepet, vigyázzatok magatokra, imádkozzatok tovább!

Technika 04.06.

Kedves Szülők !Kedves Gyerekek!

Mielőtt ismertetném a mai technika óra tananyagát ,szeretném mindenkinek megköszönni a beküldött házi feladatokat. Sokan nagyon esztétikus ,pontos rajzot készítettek ,szépen vezetitek a füzeteiteket .
Több szép munka is érkezett, ezekből a munkákból szeretnék  bemutatni néhányat  :

Tervrajz I.
Tervrajz II.


A technika füzetedbe írd le a következő rövid vázlatot!

 A kertművelés eszközei


A kertünk egész évi ápolásához különböző szerszámokra van szükségünk . Fontos elvárás , hogy a szerszámok célszerűek és jó minőségűek legyenek .
Leggyakrabban előforduló szerszámok :
  • ásó:talajfordításhoz,
  • kapák, gereblyék talajlazításhoz,gyomtalanításhoz,
  • vágáshoz :ágfűrész ,metszőolló, fűnyíró ,
  • szállításhoz:talicska,kosarak ,ládák ,
  • növényápoláshoz:permetezők, öntözőkanna,gumitömlő, szórófej, ültetőfa, ültetőkanál,
  • kert tisztán tartásához:seprű, lapát.
Fontosabb munkák a kertben:
  1. A talaj fordítása :ásás.Célja: a felső talajréteg felcserélése az alsóbb ,morzsás szerkezetű réteggel,
  2. Gyomtalanítás:végezhetjük kézzel és kapával, (permetezéssel)
  3. Öntözés:szakszerű végrehajtása elősegíti  a növények fejlődését.Történet: locsolókannával,gyepek esetében szórófejekkel.Fák, bokrok esetében csepegtető öntözést alkalmaznak,
  4. Pázsit nyírása:damilos géppel, fűnyíróval végezzük.
Kerti szerszámok képei:

Kerti szerszámok


 Kerti kisgépek fotói:

Fűnyíró gépek ,rotációs kapák
Önjáró fűnyíró gép



Nézzétek meg a következő hasznos kisfilmeket!

 Egy kis videó a kerti fűnyírás tudnivalóiról:
FŰNYÍRÁS 

Rövid kisfilm a kert ápolás tudnivalóiról:
KERTÁPOLÁS 

HÁZI FELADAT:
  1. Másold le a rövid vázlatot a füzetedbe! 
  2. Végezz otthon kerti munkákat (virágültetés, faültetés, locsolás,söprögetés,vetés,..stb) ! Ezekről  a munkálatokról  készíts 5 db fotót,esetleg rövid videót!
A vázlatról és a kerti munkálatokról készített fotókat küldd csatolva a következő e-mail címre:
epitok.5.a@gmail.com .

HATÁRIDŐ: 2020.04.17. (péntek)

Áldott Húsvéti Ünnepeket kívánok mindenkinek  !



Boros Pál





Fizika 04.06.

Ismételd át a nyomásról tanultakat!
Nézd át a füzetedben: 
- szilárd testek nyomása
- folyadékok nyomása, hidrosztatikai nyomás, Arkhimédész-törvénye
- gázok nyomása, légnyomás
- közlekedőedények, hajszálcsövesség
Gondold át, projektmunkára készülsz vagy témazáró dolgozatot írnál a szünet után?
A projektmunka a felsorolt témakörök egyike, önálló felkészüléssel, a cél egy produktum létrehozása.
(kísérlet bemutatása videófelvételen, PPT, feladatlap, digitális kvíz, plakát, makett, szimulációmagyarázat stb.)
A projekt bemutatása után abból a témakörből teszek fel öt kérdést, amit a projektmunkád érintett.
Két jeggyel értékelem. A témazáró dolgozat piros jegy (szintén 200%-ot ér) A feladatlap végén nyilatkoznod kell arról, hogy a projektmunkát vagy dolgozatot választod.
Ha mindent átismételtél, töltsd ki a feladatlapot! Olvasd figyelmesen az utasításokat! A feladatlap egyszer tölthető és az eredménye százalékos formában bekerül a Krétába.
Töltsd ki a feladatlapot keddig! (Ha elmarad, 0% kerül beírásra.)
NYOMÁS ÖSSZEFOGLALÓ FELADATLAP ITT

Korábbi évek projektmunkáiból ötletet meríthetsz: https://drive.google.com/open?id=1CaWPT7QAtg9W7JUIzxmvFnheBoTxxm4I
Egyéb segítség a projektmunkához, a témakör összefoglalásához:
Ceruzával átszúrt lufi, hidrosztatika
Fejreállított pohár, hidrosztatika
Szilárd testek nyomása
Búvár, hidrosztatika
Légnyomás (csak felnőtt segítségével elvégezhető kísérlet!)
Nyomó- és szívókút szimuláció
Hidraulikus emelő szimuláció
Rengeteg hasonló ötletet meríthetsz a Szertár, vagy a Brutális fizika nyomás témakörében készült videóiból. A projekt határideje: április 17.
Jó munkát!
Busi Judit

Földrajz 06.11.

Sziasztok! Lezártuk a jegyeket,zárjuk a tanévet! Jó pihenést kívánok mindenkinek a nyári szünetben!Vigyázzatok Magatokra,mozogjatok sokat,...