2020. május 19., kedd

Angol Normál 05.19.

Sziasztok!

A mai téma: Cardinal and Ordinal numbers = Tő- és sorszámnevek

1. Másoljátok le a következő táblázatot a SZÓTÁR FÜZETbe!
- Fényképezzétek le a füzetet!
A táblázatot akár több napra elosztva is lemásolhatjátok, ha egyszerre soknak találjátok.
A lényeg, hogy 2020.05.22.12:00-ra az  egész táblázatról szóló képet küldjétek el az email címemre!

2.Figyeljétek meg a tő - és sorszámnevek közti különbséget! A következő videó a kiejtésben is segít:
https://www.youtube.com/watch?v=gMXFsO6PU-g

3. Másoljátok le a következő mondatokat a VONALAS FÜZETbe! 
Egészítsétek ki a táblázat és a videó alapján a hiányzó részeket!

Cím: Ordinal numbers in English = Sorszámnevek angolul

a) Magyarul így írjuk le és mondjuk ki a sorszámneveket:
Leírva: 14.   Kimondva: tizennegyedik

Angolul a pont helyett általában __________ rövidítést használunk a sorszámnevek kifejezésére. 
Írásban általában ________ toldalékot teszünk a számok végére, hogy jelöljük, hogy sorszámnévről van szó.
A sorszámnevek előtt a _____ névelőt használjuk .

d)A következő sorszámnvek helyesírása eltér a tőszámnevektől: ( Írjátok le angolul rövidítve és betűvel is!)
5.=   _____     _____________
8.=   _____     _____________
9.=   _____     _____________
12.=______    _____________
20.=______   _____________
30.=______   _____________
40.=______   ____________
50.=______   ____________
60.=______   ____________
70.=______   ____________
80.=______   ____________
90.=______   ____________

c) Szabálytól eltér a következő három sorszámnév képzése: ( Írjátok le rövidítve és betűvel is!)
____    _____________
____    _____________
____    _____________

4. Fényképezzétek le a VONALAS FÜZETet!
5. Küldjétek el a képet az emial címemre 2020.05.20. 12:00-ig.

Köszönöm szépen!

Enikő néni

A táblázat:
Cardinal Numbers ( 1-100) – Tőszámnevek( 1-100)
and
Ordinal Numbers ( 1st-100th ) – Sorszámnevek ( 1-100)

Cardinal numbers
Ordinal numbers
Cardinal numbers
Ordinal numbers
1
one
1st
the first
11
eleven
11th
the eleventh
2
two
2nd
the second
12
twelve
12th
the twelfth
3
three
3rd
the third
13
thirteen
13th
the thirteenth
4
four
4th
the fourth
14
fourteen
14th
the fourteenth
5
five
5th
the fifth
15
fifteen
15th
the fifteenth
6
six
6th
the sixth
16
sixteen
16th
the sixteenth
7
seven
7th
the seventh
17
seventeen
17th
the seventeenth
8
eight
8th
the eighth
18
eighteen
18th
the eighteenth
9
nine
9th
the ninth
19
nineteen
19th
the nineteenth
10
ten
10th
the tenth
20
twenty
20th
the twentieth

Cardinal numbers
Ordinal numbers
Cardinal numbers
Ordinal numbers
21
twenty-one
21st
the twenty-first
10
ten
10th
the tenth
22
twenty-two
22nd
the twenty-second
20
twenty
20th
the twentieth
23
twenty-three
23rd
the twenty-third
30
thirty
30th
the thirtieth
24
twenty-four
24th
the twenty-fourth
40
forty
40th
the fortieth
25
twenty-five
25th
the twenty-fifth
50
fifty
50th
the fiftieth
26
twenty -six
26th
the twenty-sixth
60
sixty
60th
the sixtieth
27
twenty-seven
27th
the twenty-seventh
70
seventy
70th
the seventieth
28
twenty-eight
28th
the twenty eighth
80
eighty
80th
the eightieth
29
twenty- nine
29th
the twenty-ninth
90
ninety
90th
the ninetieth
30
thirty
30th
the thirtieth
100
one hundred
100th
the one hundredth

rajz 05.19.

Kedves Gyerekek!

A tükörképes kompozícióra várom még az alkotásokat a mai nap folyamán azoktól, akik nem küldték még el!

Akik elküldték, azoknak köszönöm a munkáját!

Új feladat:


Az iskola ebédlőjébe vagy az otthonotok konyhájába készíts olyan közös kompozíciót, melyen a főzéshez és étkezéshez szükséges tárgyak egyszerűsített (stilizált) formái szerepelnek! Ügyelj arra, hogy minél többféle forma szerepeljen a közös kompozícióban! Lehet színes vagy fekete fehér is.

Értékelési szempontok:
  • egész lap kitöltése
  • kitöltés minősége
  • a főzéshez és étkezéshez szükséges tárgyak egyszerűsített (stilizált) formái

Határidő: 2020.06.03.




Jó munkát!
Szép napot!
Zsuzsi néni


                       ÉNEK – ZENE: Baksa Istvánné
  Kedves Tanítványaim!
  A mai órán befejezzük Háry János történetét. Az előző kalandban Háry legyőzte a francia sereget,      ezzel elnyerte Mária Lujza kezét. Nézzük meg, lesz-e lakodalom a királyi udvarban?


        4. kaland:
              Helyszín:
-       a császári palota
Szereplők:
-       kis hercegek
-       Háry
-       Mária Lujza
-       Örzse
-       a királyi udvar tagjai
-       Ferencz József császár
             Cselekmény:
-       A palotában az esküvőre készülnek
-       A kis hercegek bemutatják, mit tanultak az iskolában

ZH: Ábécédé:Ábécé....
-Kik adják elő?
- Milyen hangszereket hallasz?

             - Örzse kesereg, látja, hogy kedvesét elvették tőle. Bánatosan búcsúzik:

                   ZH: Örzse dala…..Örzse dala
                   - Ki adja elő?
                    - Hogyan fejezi ki az énekes a szomorúságát?
                    - Hangszerek?

             - Hárynak nem kell a rang, a gazdagság. Nem kell a császár lányának a keze sem.
                Ő is búcsúzik.

                   ZH: Háry dala…..Felszántom a császár
                   -Ki adja elő?
                   - Mire kéri a császárt?
                   - Hangulata?

            Utójáték:
            Helyszín:
-       Nagyabonyi kocsma
           Szereplők:
-       Háry
-       Örzse
-       A falubeliek
             Cselekmény:
-       Az idős Háry elérzékenyülve fejezi be a meséjét.
-       Nincs aki bizonyítsa történetének igazát, a kocsmában mégis szívesen hallgatják
történeteit.

Kérem ezt a vázlatot a füzetbe leírni, és a zenehallgatás kérdéseire válaszolni!!!!
Jó munkát!!!
Györgyi néni
                  


Kémia 05.19

Helló Mindenki!

Képzeljétek, a katicának több pöttye van, mint ahány kémia óránk lesz még!

Az utolsó leckéhez érkeztünk!

Mára ígértem tesztet, de füllentettem: a jövő hétre csúsztatom, remélem nem baj!

A mai óra címe: Közömbösítés

A lecke a tankönyv 121-123. oldalán található, olvassátok el, az apró betűset is a fotó mellett!
Most rátok vár a feladat, hogy vázlatot írjatok hozzá a füzetbe. Bízom benne, hogy menni fog, a lényeget emeljétek ki!

Közben nézzétek meg a videókat:

Ebben a videóban a kezdeti kémhatás változását figyelhetitek meg: 

A következő videó az ammónia és hidrogén-klorid reakcióját mutatja:

Végül egy összefoglalást kaptok az indikátorok színváltozásáról különböző kémhatású oldatokban:

Javaslok még továbbá egy olyan videót, amely a közömbösítés egyenleteinek az írását tartalmazza.
Nem kell leírni, csak nézzétek meg, bár az 1. egyenlet a könyvetekben is szerepel, tehát vázlatként belekerülhet a füzetetekbe:

A munkafüzet feladatai közül azt töltsétek ki, amit itt küldök: Mf Közömbösítés

A következő órán tehát számítsatok egy tesztre az utolsó 3 lecke anyagából.

Jó munkát kívánok!
Legyen szép napotok!


Földrajz 06.11.

Sziasztok! Lezártuk a jegyeket,zárjuk a tanévet! Jó pihenést kívánok mindenkinek a nyári szünetben!Vigyázzatok Magatokra,mozogjatok sokat,...