2020. május 18., hétfő

Katolikus hittan


 7. osztály VI. Az élet értékes 3. Az Egyház tulajdonságai

A mai óránkat a következő imával kezdjük:

Mennynek Királyné Asszonya, örülj, szép Szűz, alleluja!
Mert kit méhedben hordozni méltó voltál, alleluja.
Amint megmondotta vala, föltámadott, alleluja! Imádd Istent, hogy lemossa bűneinket, alleluja!
Örülj és vigadj, Szűz Mária, alleluja Mert bizonnyal föltámadott az Úr, alleluja!
Könyörögjünk! Úristen, ki szent Fiadnak, a mi Urunk Jézus Krisztusnak föltámadásával a világot megörvendezni méltóztattál, add, kérünk, hogy az ő anyja, Szűz Mária által az örök élet örömeit elnyerhessük. Ugyanazon a mi Urunk, Jézus Krisztus által. Ámen

Húsvéti időben harangszóra, az „Úr angyala...” helyett ezt szoktuk imádkozni.
Délben még egy „Miatyánk”-ot is elimádkozunk a járvány megszűnéséért.
A héten ti is csatlakozzatok minden délben ehhez az imalánchoz.

A múlt héten megismerkedtünk az Egyház születésével és hierarchikus felépítésével.
Egy kis óra eleji ismétlésként oldjátok meg a következő memória játékot:


Van hat állítás az Egyházról, döntsétek el, hogy melyik igaz és melyik hamis:


Ma az Egyház négy alapvető tulajdonságát fogjuk megtanulni.

Erről a VI./3. leckéjében olvashattok. Nyissátok ki a könyveteket a 129. oldalon!

A kezdő idézetből (1Kor12,12,13b) kiderül, hogy Szent Pál apostol Krisztus Titokzatos Testének nevezi az Egyházat. Mi pedig ennek a Testnek vagyunk a tagjai, akiket a Szentlélek kapcsol össze a szeretetben.
Ha tulajdonságról beszélünk, akkor általában emberre gondolunk. Most ti is gondoljatok vissza egy barátotokra vagy barátnőtökre az iskolából, akivel a járvány miatt már régen nem találkoztatok. Majd írjátok le 3-3 külső és belső tulajdonságát a tankönyvbe, a 129. oldal lap alján. Bizonyára még sok mindent tudnátok róla mondani, de most a legfontosabbakat választottátok ki.

Ezt az Egyházról is elmondhatjuk. Nagyon sok mindent felsorolhatnánk, ami rá vonatkozik, de most csak a négy legjellemzőbb dolgot soroljuk fel, ami a hitvallásban is benne van:
„Hiszek az EGY, SZENT, KATOLIKUS és APOSTOLI anyaszentegyházban...”
1. EGY, mert Alapítóját (Jézus Krisztus) és tanítását (hit és szentségek) tekintve egységes.
2. SZENT, mert részesül Isten szentségében, aki minden szentség forrása.
3. KATOLIKUS – ez a szó azt jelenti, hogy egyetemes.
4. APOSTOLI, mert az apostolokra van bízva, az ő tanításukat őrzi és az ő utódaik

Krisztus egy Egyházat akart, amelynek mindenki tagja lehet.
A következő játékos feladat kifejezi az Egyház egységét és egyetemességét is. Az egyszerű kis memória játékból kiderül, hogy minden nemzetiségű ember lehet tagja. De ne hagyjátok félbe a megoldást, mert az igazi feladat még csak utána jön!


Egészítsétek ki a következő szentírási szöveget (Mt 16,13-20) amelyben Jézus Péter apostolra bízza a legfőbb tanítói, törvényhozó és kormányzó hatalmat Isten földi országában:


Olvassátok el a TK 130.-131.oldalán „Az egyház tulajdonságai” című fejezetet
Nézzetek utána, hogy melyik három, híres, magyar templom látható a 131. oldalon.
A 130. oldalon színes körökben láttok hat állítást, amiből három igaz, három pedig hamis.
Segít a döntésben, ha elolvassátok a „Jézus közössége: az Egyház” című fejezetet.
A 132. oldal szürke sávjában van két feladat. Oldjátok meg mind a kettőt!
A felsőben egy szent életű pápa nevét kell kitalálni. Az alsóban pedig a kakukktojást bekarikázni.
A 12 apostolról már sokat hallottatok az évek során. Vajon fel tudjátok-e sorolni őket?


Így már könnyen menni fog, hogy beírjátok a neveket a könyvetekbe és egyben próbáljátok megjegyezni is őket.
Az Egyházban neked is helyed van! - olvashatod a lecke utolsó fejezetében.
Fogadd el a meghívást!
Óravégi összefoglalásként oldjátok meg a következő feladatot:


Végezetül imádkozzátok el a 129. oldalon lévő 122. zsoltár részletet
Jó munkát és szép hetet kívánok!

Bibliaismeret-Zsidókhoz írt levél


Kedves Patrik!

Az alábbi vázlatot másold be a füzetedbe:

ZSIDÓKHOZ írt levél
Zsidó keresztyéneknek szólt, akiknek bátorításra, megerősítésre volt  szükségük. Az igaz hit hőseit is bemutatja ez a levél. Olyan hithősök voltak, akik akár az életüket is feláldozták a Jézusba vetett hitükért. István halálát követően a Jeruzsálemből elüldözött keresztyének mindenfelé hirdették az evangéliumot. Így kezdett el terjedni a keresztyénség.

Hf.: 158.o./3.f.

Földrajz 05.18.

Sziasztok!

Az Ázsiáról eddig tanultakról kell számot adnotok a következő feladatlap segítségével!
Használhattok atlaszt,könyvet! Péntek (máj.22.) az utolsó nap,amikor kitölthetitek,de javaslom,csináljátok meg még ma.Az értékelés nagy jegy lesz!


Ázsia természeti földrajza

A házi feladatok pótlását is kérem azoktól ma,akik elmaradtak,ismét értékelem az eltelt időszak munkáját!

05.18. Református hittan

Sziasztok!

Csütörtökön van Jézus Mennybemenetelének ünnepe, erről szól a következő diavetítés:

http://refpedi.hu/hatteranyagok/digitalis%20hittan/10het/Mennybemenetel_unnepe_5_8_oszt_CSG_SZA.pptx

Áldást és békességet!

Technika 05.18.

KEDVES SZÜLŐK ! KEDVES GYEREKEK! 

A múlt héten feladott házi feladatnak ma jár le a határideje, bízom benne mindenki sikeresen beküldi a kiadott feladatot. A vázlatra, és a kérdésekre adott válaszokra jegyet kap mindenki. Végezzetek pontos munkát! 
A Növények a környezetünkben című tananyagrészek végéhez értünk.  A következő feladatot szeretném kérni tőletek házi feladatként:
  1. Készíts 8-10 diából álló PPT-t, amelyhez internetes forrásokat és a füzeted is használhatod, hiszen minden lényeges információt  jegyzeteltünk  a füzetbe. Legyen benne elmélet, (szöveg) illetve a kerti eszközökről gépekről tegyél bele képeket. Légy kreatív !
         TÉMA: A kertművelés eszközei
          Hasznos oldalak: 
         
        KERTI GÉPEK
VAGY !
    
       2. Második választható feladatként  készíts egy nagyobb méretű
           kartonlapra (pl. A/3-as) projektmunkát.
          A projektbe beleírhatsz bármilyen anyagrészt, amit kidolgoztunk  a füzetbe, amelyek a
          növények termesztésével kapcsolatosak. 
         TÉMA LEHET:
  • Haszonkerti termelés (pl.:kert tervrajz is lehet benne+jelmagyarázat )
  • Környezetbarát kertművelés ( pl.: kerttípusok, komposztálás ) 
  • Hajtásos termesztés ( pl.:fóliasátrak ) 
  • Növények tápoldatos termesztése (pl.: növények életfeltételei+ elmélet a füzetből 
A kidolgozott munkákba tehetsz ide kapcsolódó cikket, kézzel írhatsz elméletet a füzetből, nyomtathatsz képet, vagy rajzolhatsz ábrát is. Töltsd ki esztétikusan a kartonlapot !

Hasznos oldalak:

TERVRAJZOK 

HAJTÁSOS TERMESZTÉS 

Wikipédia

Kert alaprajz példa: 
Forrás: otthonkommando.hu


A választott EGY feladat határideje: 2020.május 29. (péntek) 
A beküldött munkákat "nagy jegyként " értékelem. 

A feladatokat az epitok.5.a@gmail.com  e-mail címre küldjétek.
Jó munkát kívánok mindenkinek ! 
Boros Pál

Fizika 05. 18.

Találkozó a Teams-ben ma 9.00-kor! A jelenlét kötelező!
Téma: Az energia
Ha bármi problémád van, jelezd, megpróbáljuk megoldani!
Busi Judit


Földrajz 06.11.

Sziasztok! Lezártuk a jegyeket,zárjuk a tanévet! Jó pihenést kívánok mindenkinek a nyári szünetben!Vigyázzatok Magatokra,mozogjatok sokat,...